سیاسی

جیبوتی

نام رسمی: جمهوری جیبوتی

روز ملی و استقلال: 27 ژوئن (1977 از فرانسه)        

پایتخت و بزرگترین شهر: جیبوتی

کشور های همسایه: اریتره ، اتیوپی ، سومالی

زبان رسمی: عربی و فرانسوی ، هر دو رسمی ، سومالیایی ( عیسی ؛ 37% )

نوع حکومت : جمهوری نیمه‌ریاستی

رئیس جمهور: اسماعیل عمر گیله، که در آخرین انتخابات برگزار شده در 9 آوریل 2021 (20 فروردین1400) گیله توانست در غیاب احزاب مخالف، با کسب 97.44 درصد آرا برای پنجمین بار متوالی پیروز انتخابات شود.

نخست وزیر: عبدالقادر کمیل محمد

سیستم حکومتی (قوه های کشور)

قوه مجریه : رئیس جمهوری

قوه قانون گذاری : پارلمان ، هیئت دولت ، نخست وزیر

قوه قضائیه : بر اساس قوانین شهروندی فرانسه ، شیوه های سنتی و قوانین اسلامی

مساحت: ۲۳،۲۰۰ کیلومتر مربع 

خط ساحلی: 314 کیلومتر

جمعیت :884 هزار نفر (تخمین 2018 میلادی)

نرخ با سوادی: 67.9 درصد

ادیان و مذاهب:

مسلمان اهل تسنن 94 و مسیحی 6 درصد

واحد پول: فرانک جیبوتی

جغرافیا:

 جمهوری جیبوتی کشوری است واقع در شمال شرق آفریقا ، در کنار خلیج عدن و دریای سرخ، بین اریتره و سومالی . جیبوتی از شرق با اریتره ، از جنوب و غرب با اتیوپی و از جنوب شرقی با سومالی همسایه است و بقیه مرزهای آن‌ها در کنار خلیج عدن و دریای سرخ قرار گرفته ‌است.

دسترسی آسان جیبوتی به‏ آب‏‌های بین‌المللی از یکسو ، و ارتباط زمینی آن با کشورهای‏ مرکزی قاره آفریقا از سوی دیگر ، بر اهمیت راهبردی آن افزوده‌اند . خاک جیبوتی به هیچ رو مساعد کشاورزی نیست و مراتع طبیعی‏ کمتر از ۵ درصد از خاک این کشور را تشکیل می‌دهند.

جیبوتی از دو بخش کوهستانی‏ و فلاتی تشکیل شده و ارتفاعات‏ شمالی آن تا حدودی پرباران است ، ولی در نقاط دیگر آن فقط هنگام‏ وزش بادهای موسمی ، بارندگی‏ صورت می‏‌گیرد. این سرزمین در سایر مناطق آب و هوای گرم و سوزان دارد. پست ترین نقطه جیبوتی در منطقه‏ «عسل‏» حد اقل ۱۵۵ متر پایین‏تر از سطح آب‏‌های بین‌المللی‏ است و ارتفاع بلندترین نقطه این‏ کشور در تپه‌های‏ «موسی علی‏» به‏ ۲ هزار و ۲۸ متر می‌رسد.

جیبوتی به لحاظ فرورفتگی آب‏ خلیج عدن در خاک خود، حایز اهمیت ویژه‌ای است و در دادوستدهای سیاسی و اقتصادی منطقه شرق‏ آفریقا ، جزو کشورهای راهبردی به‌شمار می‌آید.

آب و هوا:

آب و هوای این سرزمین گرم و کم باران وحد متوسط حرارت بالای 90 درجه فارنهایت از ماه مه تا اکتبر و اغلب بالای صد و ده درجه است. کوههای این سرزمین نزدیک به سواحل شمال خلیج تاجور است که ارتفاعش به 5426 پا می رسد. در همه طول سال گرم، با باران خیلی کم، شهر 25.6 درجه در ژانویه و 35.6 درجه صدبخشی گرما در جولای و سالانه 130 میلی متر باران دارد.

جمعیت:

براساس تخمین جمعیت در کشور جیبوتی 2018، 884017  نفر و رشد سالانه جمعیت نیز در همین سال 2.13% تخمین زده شده است.

نژاد : 46 درصد نژاد مردم جیبوتی را ایساس یا سومالیایی تبارها، 35 درصد را عفار و 11 درصد را نیز عرب تشکیل می‌دهند.

نزدیک به ۸۳.۱ درصد از جمعیت جیبوتی در مناطق‏ شهری ساکن هستند.

تقسیمات کشوری:

کشور جیبوتی شامل 6 استان می‌باشد:

۱علی سبیح (Ali Sabih)

2 - آرتا ( Atra )

3 - دیخیل (Dikhil)

4 - جیبوتی (Djibouti)

5 - اوبوک (Obock)

6 - تاجورا (Tadjoura)

کشورهای همسایه:

اریتره ، اتیوپی ، سومالی

جیبوتی از سمت جنوب به طول ۵۸ کیلومتر با سومالی، از سمت غرب به طول‏ ۳۴۹ کیلومتر با اتیوپی و از سمت‏ شمال به طول ۱۰۹کیلومتر با اریتره مرز مشترک دارد. بخش‏ شرقی جیبوتی ۳۱۴ کیلومتر از ساحل‏ خلیج عدن را تشکیل می‌‏دهد.

عضویت در سازمان های مهم منطقه ای و بین المللی:

جیبوتی از اعضای اتحادیهٔ آفریقا و اتحادیهٔ عرب است. این کشور همچنین به پیمان‌های بین‌المللی‏ تغییرات آب وهوا ، بیابان‏‌زدایی ، حفظ محیط زیست، قانون دریاها ، حراست از لایه ازون و مقررات‏ کشتیرانی پایبند است.

جیبوتی علاوه بر سازمان ملل ، در بانک توسعه آفریقا، سازمان‏ خواربار و کشاورزی ملل متحد، گروه ۷۷ ، بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه ، سازمان بین‌المللی‏ هواپیمایی کشوری ، جامعه‏ بین‌المللی توسعه ، بنگاه مالی‏ بین‌المللی ، سازمان بین‌المللی کار ، صندوق بین‌المللی پول ، سازمان‏ بین‌المللی ارتباطات دور ماهواره‌ای ، سازمان بین‌المللی پلیس جنایی ، اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور، جنبش عدم تعهد ، سازمان جهانی‏ بهداشت ، سازمان جهانی مالکیت‏ معنوی و سازمان جهانی تجارت‏ عضویت دارد.