سیاسی

اتیوپی

اتیوپی با نام رسمی جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی (Federal Democratic Republic of Ethiopia)، کشوری واقع در منطقه شاخ آفریقا و محصور در خشکی است که با کشورهای اریتره، جیبوتی، سومالی، کنیا و سودان و سودان جنوبی هم مرز است. این کشور دارای مساحتی در حدود 1.104.300 کیلومتر مربع (دهمین کشور بزرگ قاره آفریقا) و جمعیت 105 میلیون نفری (دومین کشور پر جمعیت قاره آفریقا) است که زبان رسمی آن آمهاری می باشد. شیوه حکومت داری در اتیوپی جمهوری پارلمانی است که رئیس حکومت (نخست وزیر) از طرف پارلمان انتخاب می گردد و ریاست قوه مجریه را بر عهده دارد و قدرت اجرایی کشور در دستان وی است و رئیس دولت یا رئیس جمهور مقامی تشریفاتی و دارای اختیارات محدود محسوب می شود. در این شیوه حکومت داری نخست وزیر و وزرای کابینه در مقابل پارلمان پاسخگو خواهند بود.

پارلمان اتیوپی متشکل از دو مجلس نمایندگان مردم (دارای 547 کرسی)، که اعضای آن بصورت مستقیم و با رای مردم برای یک دوره 5 ساله انتخاب می شوند و مسئولیت قانونگذاری را بر عهده دارد و مجلس فدراسیون (دارای 154 کرسی)، می باشد که اعضای آن بصورت غیرمستقیم و توسط شوراهای منطقه ای برگزیده می شوند که مسئول تفسیر قانون اساسی و رسیدگی به امور منطقه ای را داراست. طول دوره نمایندگی در این مجلس نیز 5 ساله می باشد.

در راس سیستم قضایی اتیوپی دیوان عالی این کشور متشکل از 11 قاضی قرار دارد که رئیس و معاون دیوان عالی با پیشنهاد نخست وزیر و تصویب مجلس نمایندگان تعیین می گردند و سایر قضات توسط شورای اداری فدرال قضایی پیشنهاد و توسط مجلس نمایندگان منصوب می گردند.